Exposities

De Galerie van Piet Hein Eek

De galerie kan eigenlijk niet los gezien worden van de rest van de activiteiten die er in het pand plaatsvinden en is een logisch uitvloeisel van de werkwijze en de uitgangspunten waar wij in het prilste begin van onze werkzaamheden voor hebben gekozen. We wilden niet specialiseren en het liefst alles zelf doen. Door zo min mogelijk voor anderen te werken, raakten we geen tijd kwijt aan reizen en het leren kennen van de opdrachtgevers en diens omstandigheden. De ontwerpen, kennis en investeringen bleven bij ons en we konden voortborduren op hetgeen we al eerder gedaan hadden. Ons doel was efficiŽnt om te gaan met energie en zoveel mogelijk het proces te controleren van idee tot eindproduct. De keuze van toen was zo ongeveer tegen alle geldende regels in maar blijkt de basis te zijn geweest voor een gezond bedrijf.

Het heeft erin geresulteerd dat we het volledige proces, van het ontwerpen tot en met de daadwerkelijke verkoop, onder ťťn dak samen hebben gebracht. Maar we willen de klant of beter gezegd onze gast meer voorschotelen dan alleen tafels en stoelen. Hij moet als het ware deel kunnen uitmaken van onze wereld; Een wereld van vormgeving en productie maar ook van muziek, kunst, dans, cabaret, theater, literatuur of welk ander onderwerp dat tot bevlogenheid leidt of dat eruit voortkomt. Alles behalve netjes in vakjes, goed georganiseerd, verzuild of gespecialiseerd maar juist vrij, kruisbestuivend, interdisciplinair en generalistisch. Eigenlijk heel ouderwets dus, van toen men er nog vanuit ging dat de verschillende disciplines van grote waarde voor elkaar zijn en welhaast tot elkaar veroordeeld. We zijn er van overtuigd dat we die voor ons nog onbekende waarde vanzelf zullen gaan herontdekken.

De eerste tentoonstellingen die we samen met Menno Doornbos organiseerden, bleken bijna zonder uitzondering aanleiding om tot samenwerking met de kunstenaars te komen; De messing vitrines voor Guido Geelen, de houten mannen voor Tom Claassen, De Magic Wall voor Jan van der Ploeg, de lijsten voor Floor van Keulen, de tafels voor Marc Ruygrok en als laatste de horizon-kijk-kubussen voor Scarlett Hooft Graafland. Steeds ontstond er een verhaal. Je zou kunnen stellen dat deze samenwerkingen en gebeurtenissen in ons gebouw de richting aangeven voor een geheel eigen galeriepraktijk. Een praktijk waarbij de galeriehouder niet alleen degene is die probeert te verkopen maar die erop gericht is juist door samenwerking en het bundelen van kwaliteiten tot nieuw werk te komen.

In tegenstelling tot de eerste twee jaar, waarin we exclusief met Menno Doornbos als curator en mede galeriehouder werkten, zullen we vanaf heden met steeds wisselende curatoren gaan werken. Zij brengen hun ideeŽn, (ge)liefde kunstenaars, gedachten en soms dromen mee waar wij graag onderdak aan bieden.

Samenwerking met het Van Abbemuseum

Doorbrekend kan je de samenwerking met het Van Abbemuseum noemen. Wij hebben in onze galerie een reuze vitrine gebouwd waar permanent werken uit hun collectie te zien zijn. Deze werken worden steeds door een gastcurator geselecteerd. Kunst opgeduikeld uit de kelders van het instituut en hier toegankelijk gemaakt voor Jan en alleman. Naast deze fysieke uitwisseling en presentatie zijn er al een aantal projecten gezamenlijk afgerond en liggen er nog de nodige plannen op de plank.

Item exporuimte leeg
For more information please send an email to info@pietheineek.nl